Estrenem llibre de Santa Cecília
09 / 11 / 2017

Publicacions de l’Abadia de Montserrat i la Diputació de Barcelona han publicat el llibre Santa Cecília de Montserrat. Del segle X a Sean Scully. Es tracta del primer volum que surt a la llum després de la inauguració del nou Espai d’Art Sean Scully a l’església de Santa Cecília, el 30 de juny de 2015. És un llibre formidable de gran format (21 x 28,5 cm) amb 200 pàgines en què el lector hi trobarà, amb gran detall, informació sobre tot el procés de reforma de l’antic monestir fins a esdevenir un referent de l’art contemporani internacional.

El llibre proposa una mirada àmplia a la transformació de Santa Cecília de Montserrat en cinc grans blocs. El primer capítol és la transcripció d’un article molt ben documentat del P. Francesc Xavier Altés i Aguiló (+2014); detalla les diverses restauracions que ha tingut l’edifici al llarg de la història fins a la intervenció de Puig i Cadafalch entre 1927 i 1930. El segon apartat explica la investigació arqueològica i el signa Eduard Sánchez, que conclou que el temple de Santa Cecília va ser dissenyat en planta de creu llatina i bastit entre la segona meitat del segle X i la primeria del segle XI; abraça tradicions constructives diferents i es considera un edifici protoromànic o de transició. El tercer àmbit del llibre és el més extens i és el que l’arquitecte Xavier Guitart Tarrés dedica a la intervenció al conjunt, com a director tècnic de la restauració del monestir, un projecte en el qual va començar a treballar l’any 2010. El capítol, com tot el llibre, incorpora nombroses fotografies, plànols i gràfics que permeten comprovar l’evolució dels treballs.

El quart i cinquè capítols estan dedicats pròpiament a l’Espai d’Art Sean Scully. L’historiador de l’art Albert Mercadé, que va treballar amb l’equip tècnic del Museu de Montserrat en la gestació del centre, narra la trajectòria de Sean Scully a nivell internacional i el significat profund de cadascuna de les obres que integren la seva intervenció artística fins a completar un conjunt compacte i inseparable de l’església. El darrer text és de Daniel Giralt-Miracle, eminent crític d’art, que situa l’Espai d’Art Sean Scully com a obra emblemàtica mundialment en la conjunció de romànic i art contemporani, i la contextualitza en relació amb altres referents com la Capella del Roser de Matisse a Vença (França) o la Rothko Chapel a Houston (EUA). Giralt-Miracle també fa referència a l’important paper de l’Institut Art i Espiritualitat com l’ens que dinamitza la reflexió i l’activitat cultural en aquest espai.

El volum incorpora traduccions a l’espanyol i l’anglès, i també un apèndix amb dos codis QR que condueixen a enllaços audiovisuals: una àmplia entrevista a Sean Scully en què el propi artista explica la seva intervenció a Santa Cecília (17 minuts de durada) i també una sèrie d’imatges en 360° de l’interior i l’exterior de l’església. El llibre es pot adquirir per 29€ als establiments de Montserrat i també a la botiga en línia.