Sterbak i Chancho, al Museu de Montserrat
17 / 09 / 2014

Les dues noves exposicions temporals d’aquesta tardor porten al MDM dos artistes contemporanis de renom: Jana Sterbak i Joaquim Chancho

Jana Sterbak va néixer a Praga el 1955, però des de jove està establerta a Canadà i viu entre Montreal i París. És una artista contemporània reconeguda internacionalment i amb fama de primer ordre. El principal element de referència en la seva obra és el cos, en tant que element d’identificació de la persona. En la seva representació destaca la vulnerabilitat de la carn, la limitació que el cos significa tot posant-lo en relació amb les gàbies i utilitza encara altres mecanismes per suggerir el procés ineludible de creixement, degeneració i mort. També l’arquitectura –amb el cos com a contenidor– és una eina habitual en el seu treball. Jana intenta involucrar l’espectador proposant-li experiències sensitives molt personals. Els seus objectes i peces d’indumentària (perfums, vestits, corones, mobiliari) permeten moltes interpretacions. L’ambigüitat és molt present també en peces que poden generar mirades contraposades, com un perfum elaborat amb suor humana o una samarreta de dona amb pèl d’home que s’adhereix al pit tot creant una sensació estranya. L’ús del vídeo complementa i documenta sovint les peces de les seves performances

En les darreres creacions s’allunya d’aquesta mirada tan transgressora. Una de les peces destacades a Montserrat serà Planetarium, en què l’artista mira a l’exterior inspirant-se en l’astronomia amb un conjunt de grans esferes de vidre. Sterbak treballa els darrers temps en les simbologies còsmiques relacionades amb els orígens del món i de com l’home s’integra en aquest complex univers còsmic. Igualment, reflexiona sobre els “refugis” que l’home es fabrica, i sobre els “pesos” i les “càrregues” de la consciència terrenal que l’home porta a sobre i que arrossega al llarg de la vida.

Jana Sterbak va visitar Montserrat fa dos anys de la mà del també artista Javier Pérez, amic seu, i amb qui han treballat plegats la tècnica del vidre al centre CIRVA de Marsella (el mateix lloc on Pérez va fer les seves conegudes campanes, que també van ser a Montserrat en la mostra Lamentacions).

En aquesta exposició, que s’inaugurarà el 27 de novembre, Jana Sterbak farà interactuar la seva obra amb algunes peces del fons del Museu de Montserrat, en una proposta absolutament única.

El projecte, comissariat per Teresa Blanch, compta amb la col·laboració de la galeria Tàpies, el Macba i l’Oficina del Quebec a Barcelona.

Torna Chancho

Aquesta tardor torna també Joaquim Chancho (Riudoms, 1943), un bon amic del Museu de Montserrat. L’artista va protagonitzar aquí l’any 2005 la mostra Joaquim Chancho, un clàssic contemporani, que va ser comissariada també per Teresa Blanch. Aquest estiu s’ha complert una dècada des que el museu renovat (2004) va inaugurar la Sala Daura d’exposicions temporals, i aquest treball amb Chancho va marcar l’inici de l’aposta continuada del Museu de Montserrat per l’art contemporani.

Aquest cop l’artista ens presentarà Estampes, a l’Espai d’Art Pere Pruna. Es tracta d’una selecció cronològica d’obra gràfica que consta d’una cinquantena d’obres que van des de 1971 fins l’actualitat, i inclou una sèrie inspirada en Montserrat. La mostra s’inaugura el 10 de novembre i es podrà visitar fins al mes de març de 2015.

Prorrogada l’exposició dels teixits coptes

D’altra banda, l’exposició dels teixits coptes del Museu de Montserrat es prorrogarà uns dies, de manera que estarà oberta al visitant fins al dilluns 10 de novembre (inclòs). Tancarem així una de les fites més importants dels darrers temps, que ha permès mostrar aquesta col·lecció magnífica per primer cop, i després d’una acurada restauració.

El cicle de conferències sobre l'exposició de teixits coptes continua amb les dues últimes sessions:

11 d’octubre
El procés de restauració de la col·lecció dels teixits coptes del Museu de Montserrat
Lídia Santalices. Directora de la empresa Kronos Restaura. Conferència en castellà

8 de novembre
Moda a l’antiguitat (títol provisional)
Montserrat Bargalló Sánchez. Graduat Superior en Disseny Tèxtil per l’Escola Superior de Disseny. Col·laboradora del Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa i de la Fundació Arqueològica Clos.

Les conferències són gratuïtes i es fan a les 12h al Museu de Montserrat. Després de cada conferència els participants poden visitar l’exposició lliurement. Per assistir-hi, cal fer inscripció prèvia contactant a museu@larsa-montserrat.com o bé per telèfon al 93 877 77 45.