“El venedor de tapissos” de Fortuny, a Bilbao
14 / 04 / 2015

El venedor de tapissos de Marià Fortuny (1838-1874), la coneguda aquarel·la del Museu de Montserrat, serà l’obra convidada d’aquesta primavera al Museo de Bellas Artes de Bilbao. El director del MDM, Josep de C. Laplana, ha participat aquest matí en l’acte de presentació, juntament amb Javier Viar, director del museu basc, i la delegada de Cultura de l’Ajuntament de Bilbao, Ibone Bengoetxea.

El quadre de Montserrat serà el número 49 del programa La obra invitada i es podrà veure a la sala 17 del Museo de Bellas Artes de Bilbao fins al 13 de juliol d'enguany.

El venedor de tapissos (París, 1870) és una de les obres més emblemàtiques de Fortuny, una de les més destacades en el seu gènere d’aquarel·lista i d’orientalista. La peça és propietat del Museu de Montserrat, on va arribar l’any 1980 procedent del llegat del col·leccionista Josep Sala Ardiz.

Atesa la seva fragilitat, és una peça poc exposada. Va ser una de les obres protagonistes de l’Any Internacional Fortuny en l’exposició que va tenir lloc al Museu de Reus del 26 d’abril al 7 de setembre de 2013. I l’any passat va formar part de la selecció d’obres mestres del Museu de Montserrat que va viatjar a Itàlia en la mostra Opere maggiori dell’Abbazia a Forte di Bard, del 31 de gener al 2 de juny de 2014.

El venedor de tapissos de Marià Fortuny (Ed. Mediterrània, 2013), de Josep de C. Laplana, és també el títol del primer llibre de la col·lecció Monografies del MDM. Aquest petit volum de 77 pàgines –que es pot adquirir a la botiga del museu– condensa la història del quadre i l’emmarca en la trajectòria artística del pintor reusenc. La sèrie de monografies del Museu de Montserrat es va ampliar l’any passat amb el títol Sant Jeroni penitent de Caravaggio (Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2014), d’Artur Ramon. El proper llibre de la col·lecció, escrit per Jordi Falgàs, estarà dedicat a Dalí, principalment a l’Acadèmia neocubista però també a altres obres del geni empordanès que custodia el Museu de Montserrat.