Cinc exposicions de primer nivell per al 2017
19 / 12 / 2016

El Museu de Montserrat presentarà cinc exposicions temporals de primer nivell durant l’any 2017. En la línia dels darrers anys, la programació procura mantenir un equilibri entre l’homenatge a artistes consagrats, amb caràcter antològic, en paral·lel amb altres propostes més innovadores de creadors contemporanis que ens fan sentir la pulsió artística del present.

En aquest sentit, la primer proposta de l’any nou serà una exposició de l’escultora Elisa Arimany (Sant Vicenç de Castellet, 1946), que s’inaugurarà el 17 de febrer a l’Espai d’Art Pere Pruna. Aquesta mostra, comissariada per Francesc Miralles, presenta disset obres que exemplifiquen l’essència del seu treball escultòric: algunes obres de la sèrie Pressions junt amb peces de la sèrie Catedrals ens situen enfront l’humanisme que traspua tota l’obra de l’artista: l’opressió i la llibertat junt al sentiment d’espiritualitat que mou la vivència de l’home. A nivell tècnic, la contraposició de materials i la línia recta són la constant en tota l’obra.

El 8 d’abril estrenem una instal·lació de Jordi Fulla (Igualada, 1967), pensada expressament per al Museu de Montserrat, que es podrà visitar durant tot l’estiu a la Sala Pere Daura. Fulla presenta una mirada inèdita i divergent sobre els punts de tensió estètics i culturals entre Orient i Occident. La plàstica i el pensament orientals són una de les fonts d’inspiració primordials d’aquest important pintor de casa nostra. L’imaginari que capta a l’illa nipona l’ha fet confluir en diàleg constant amb Albert Mercadé, comissari de la mostra, durant setze mesos d’àrdua reflexió pictòrica. Aquesta intervenció serà, sens dubte, un dels moments àlgids de la temporada.

Des de Montserrat seguim amb atenció també el treball de joves artistes com Guillermo Pfaff (Barcelona, 1976), que protagonitzarà l’exposició d’estiu a la sala Pruna. Profundament implicat en la reflexió sobre el propi mitjà, Pfaff indaga amb la seva pintura en qüestions relatives a l'objecte pictòric, la seva capacitat narrativa, el seu ús social o els processos d'aprenentatge, entre d'altres. Aquestes contínues comprovacions el situen en una posició que oscil·la permanentment entre la reivindicació i el qüestionament del mateix llenguatge pictòric. El comissari serà Javier Hontoria.

Juntament amb Elisa Arimany, un altre homenatge rellevant el dedicarem al pintor Josep Niebla. L’exposició a Montserrat tindrà caire antològic i es mostraran els principals capítols de la seva producció artística, fent èmfasi en les sèries que pel seu interès resulten especialment atractives, com són les dedicades a l’arquitectura o al que ell denomina Alfabet plàstico-polític i als diaris manipulats, els mars i l’Àfrica. Nascut al Marroc el 1945, Josep Niebla viu a Catalunya des del 1962. Va cursar estudis superiors de Belles Arts a Tetuan (el Marroc), Sevilla, Barcelona i París. Al llarg de la seva carrera ha presentat el seu treball a Europa, Àsia, Àfrica i Amèrica, en gairebé 200 exposicions, i la seva obra forma part de diverses col·leccions d’art i museus públics i privats. El reconegut crític d’art Daniel Giralt-Miracle serà l’encarregat de comissariar aquest projecte, que s’inaugurarà a final de setembre a la sala Daura.

Finalment, a l’octubre recuperem un artista poc estudiat, Joan Borrell i Nicolau (Barcelona, 1888-1951), un dels escultors rellevants de la primera meitat del segle XX, que va conrear una escultura filla del noucentisme i va gaudir d’una bona acceptació per part del públic i la crítica. Va realitzar múltiples encàrrecs de caire públic que es troben a Mallorca i arreu del territori català, entre els quals destaca el monument a Verdaguer de la Diagonal de Barcelona. A través de la representació de la figura femenina, tema central de bona part de la seva producció escultòrica, va crear un cànon ideal propi inconfusible i característic de dones robustes i fortes. Però va excel·lir especialment com a retratista amb obres de gran vigor i fidelitat, cobejades fins als anys de postguerra. L’exposició, comissariada per Bernat Puidgollers, pretén explicar i aprofundir els primers anys de trajectòria artística de Borrell des dels seus inicis fins l’esclat de la Guerra Civil.