El “Llegat fotogràfic” dels Gasull arriba al MDM
19 / 04 / 2016

Martí Gasull Avellán (1944) presenta a Montserrat una exposició ben especial, amb fotografies seves i del seu pare, Martí Gasull Coral (1919-1994), que es mostraran juntes en un diàleg únic i mai vist fins ara. Per una banda, hi haurà les instantànies de Gasull Coral que van ser premiades als anys 40 i 50 del segle passat, amb l’objectiu de recordar la important tasca de tots els fotògrafs de la postguerra, molts dels quals han estat injustament oblidats. Per altra banda, Gasull Avellán mostrarà –a mode de crònica viscuda– una selecció de les seves fotografies dels grans artistes catalans amb què es va relacionar i va compartir moltes vivències. Per al fotògraf, aquesta mostra serà un homenatge a tots ells per l’empremta tan important que cadascun ha deixat en l’art català amb el seu estil i, encara, com a persones de gran profunditat, dignes de seguir. L’exposició té també un emotiu significat familiar pels forts vincles dels Gasull amb el monestir i la muntanya de Montserrat.

Aquesta exposició, que correspon a dues èpoques diferents, posa de relleu la diferent empremta que cada moment històric ha posat a les col·leccions dels seus autors, Martí Gasull Coral i Martí Gasull Avellán i, per la seva qualitat, constata el que té l’art de permanent, d’eina valuosa per al descobriment del món i de nosaltres mateixos. Què tenen en comú Gasull pare i Gasull fill? Així ho veu J. Corredor-Matheos, comissari de l’exposició: “Tots dos parteixen del món que considerem real, on estableixen les seves referències. Però, si un té com a camp de treball la ciutat, els seus espais, els seus habitants i els seus objectes, l’altre centra la seva atenció en el retrat”.

Gasull Coral, inspirat en unes avantguardes que varen portar a terme una gran renovació en la història de la fotografia, cerca el joc de la llum i l’ombra en carrers, espais oberts sota un cel de tardor o el fum de la màquina de vapor del tren, agafant per sorpresa allò que és més senzill: un angle determinat d’una casa, uns fanals, uns racons humils, uns nens que ens miren. Éssers, coses, situacions que, per sorpresa, es transformen als nostres ulls en una altra cosa.

Els retrats de Martí Gasull Avellán no han estat trobats en espais molt diferents ni corresponen a personatges de qualsevol camp, sinó d’uns àmbits concrets: pintors, escultors i altres artistes plàstics, poetes, polítics. I, pel fet que es tracta de personatges reconeguts, trobem que aquestes figures resulten, d’entrada, més realistes. El fotògraf, però, ha sabut aprofundir en la visió de cada personatge i la sorpresa, la creativitat, es dóna en la manera com ha expressat el que té cada un d’ells de més característic i diferent, de personal. Les fotografies constitueixen una mostra de l’art català d’un llarg període: dels que varen formar part de la primera generació renovadora que va aparèixer després de la guerra civil, com els pintors Josep Guinovart i Joan Hernández Pijuan, a les generacions següents, com Sergi Aguilar, Riera i Aragó, Madola. I, amb els pintors i escultors, un historiador de l’art com Daniel Giralt-Miracle, els músics Xavier Benguerel i Mestres Quadreny, els poetes J. V. Foix i Joan Brossa, o els artistes d’altres països Kounelis i Christo.

Llegat fotogràfic
Martí Gasull Coral