La creu de terme del segle XVI, a l’espai ‘Nigra Sum’
13 / 05 / 2015

L’espai Nigra Sum del Museu, una exposició permanent que mostra l’evolució històrica de la iconografia de la Mare de Déu de Montserrat, ha incorporat aquesta setmana una nova peça: la principal creu de terme de Montserrat del segle XVI.

Aquesta escultura es trobava originalment al davant del portal de l’entrada principal al santuari i indicava el final del trajecte. Molt probablement, durant la Guerra del Francès l’escultura va ser demolida i fragmentada, de manera que se’n van conservar algunes restes a l’antic Museu Lapidari, concretament el nus mig partit i diversos fragments dels braços principals de la creu.

La creu es va tornar a posar en valor als primers anys cinquanta quan l’abat Aureli M. Escarré va organitzar la porxada d’accés a l’atri de la basílica. La van muntar al costat de la porteria del monestir, en un lloc protegit de la pluja i de l’erosió.

Més tard es va considerar que l’indret més escaient era el punt de confluència entre l’eix de la basílica i el del camí per on accedeixen els pelegrins i visitants de Montserrat, però la intempèrie i l’embat dels vents van ocasionar un desgast important que va afectar tota la peça. La restauració a fons, a càrrec de Pilar Díaz i Soledad Dueñas, es va fer el 2001. La creu del segle XVI va ser desmuntada i reforçada interiorment amb una ànima d’acer i restituïda tant com va ser possible a la seva forma original, però la peça ja no va tornar a la plaça –on s’hi va instal·lar una còpia– i es va guardar a l’interior del monestir fins ara que torna a ser exposada al públic del Museu de Montserrat.

Aquesta peça té un especial interès en la secció Nigra Sum perquè reforça una imatge de la Mare de Déu antiga però que en la posteritat va esdevenir poc freqüent. Veiem la figura de la Verge dempeus, sostenint al braç esquerre l’Infant Jesús que, per la seva banda, porta a la mà una serra que la Mare de Déu aguanta també amb la dreta. D’aquesta manera, la serra, que és emblemàtica de Montserrat, queda al centre de la composició i defineix l’advocació de la imatge.

Al costat mateix d’aquesta creu de pedra trobem una pintura també del segle XVI (veieu la imatge de detall) en què la Mare de Déu i l’Infant Jesús s’apareixen entre núvols. Maria, que està dreta, sosté l’Infant, que està enfeinat serrant la muntanya.

Podeu conèixer més detalls sobre les creus de terme de Montserrat en aquest article del blog del MDM.