Un 2019 amb exposicions de Plensa, Alcaraz, Mas i Isern
09 / 01 / 2019

El Museu de Montserrat presentarà quatre exposicions temporals de gran nivell aquest any 2019, amb l’objectiu de mantenir l’aposta per l’art contemporani de qualitat, en aquest cas amb quatre artistes catalans actuals: Jaume Plensa, Jordi Alcaraz, Gerard Mas i Jordi Isern.

El primer serà el reconegut escultor Jaume Plensa, que durant la primera quinzena de maig instal·larà una obra de grans dimensions a l’atri de la Basílica de Santa Maria i, paral·lelament, inaugurarà una exposició a l’Espai d’Art Pere Pruna del Museu, que estarà formada per una selecció de dibuixos i obra gràfica. Jaume Plensa (Barcelona, 1955) és un artista de materials, sensacions i idees. Les seves referències abracen la literatura, la poesia, la música i el pensament. Ell es considera, abans que res, escultor, tot i que el seu procés creatiu ha transitat per múltiples disciplines. Les seves obres s’adrecen a la condició mateixa de l’ésser: la seva essència física i espiritual, la consciència de si mateix i del seu passat, els seus codis morals i dogmes, i la seva relació amb la natura. El treball de Plensa ha obtingut una gran repercussió internacional.

La Sala Daura del Museu rebrà a partir del juny l’obra de Jordi Alcaraz (Calella, 1963), que representa la confluència perfecta de forma, poètica i concepte. Servint-se de materials ben diversos, com ara metacrilat, tinta o ferro, trenca, des del propi gènere, els límits de la pintura, l’escultura i el gravat. Des de la matèria evoca la idea encara no formulada, l’aura de l’objecte, transforma i deforma la realitat, la recrea i la pensa amb el tacte i les mans. Hereva de la tradició artística catalana dels darrers cinquanta anys, l’obra d’Alcaraz està emparentada amb la ironia i la poètica de Brossa, la matèria de Tàpies i el caràcter eteri de Llena. L’exposició que es podrà veure a Montserrat, comissariada Bernat Puigdollers, farà trontollar el concepte de pintura comunament acceptat i ens endinsarà en una reflexió en torn el propi fet creador, el jo i la realitat.

Al novembre, més escultura al Museu de Montserrat, en aquest cas amb un artista jove que acredita una trajectòria ja força sòlida: Gerard Mas (Sant Feliu de Guíxols, 1976). Ironia i aquiescència, arcaisme i subversió són alguns dels principis artístics que singularitzen l’obra escultòrica de Mas. Albert Mercadé serà el comissari d’aquest projecte, que voldrà posar èmfasi en els diferents registres emprats per l’escultor gironí en la seva inquietud per allò sagrat, com el hieratisme, els bestiaris, la tècnica de la cera, la ingenuïtat infantil o la dimensió existencial i popular dels exvots.

Jordi Isern (Barcelona, 1962), que exposarà del desembre de 2019 a l’abril de 2020, ha fonamentat el seu treball artístic dels darrers anys en la reflexió sobre la mirada de la pintura. Com la veu ell i el públic, i com ens mira. L’artista es preocupa per generar a l’espectador un clima perceptiu i transcendent i les seves exposicions-escenaris pretenen generar espais on es pugui respirar profundament l’obra. Aquest és també el propòsit de la mostra que prepara per al Museu de Montserrat, i comissariada per José Corredor-Matheos. Isern cerca una experiència meditativa, un espai reflexiu sobre el sentit de l’existència humana, fent memòria del propi cos, de les pors i dels anhels.

Foto: Jaume Plensa - fotografia: Inés Baucells@Plensa Studio Barcelona