Exposicions actuals

Jaume Plensa

Jaume Plensa a Montserrat

Jaume Plensa és un artista de materials, sensacions i idees. Les seves referències abracen la literatura, la poesia, la música i el pensament. Així ha entrat en la constel·lació de catalans universals. Per aquest motiu, Montserrat se sent molt honorat d’oferir un espai expositiu per a la gran escultura instal·lada a l’atri de la basílica i per a aquesta mostra d’obra gràfica de l’autor.

En les seves etapes artístiques consecutives, Plensa ha anat aprofundint i afinant els seus conceptes i la seva dicció, cada cop més essencial i directa. La seva obra té profunditat i palesa la seva recerca creativa i espiritual, perquè l’artista és un home que pensa i sent amb profunditat. En ell no trobarem mai res de banal; tot és substancial i essencial, sense ornaments ni additaments. Aquesta és també la seva forma d’ésser i d’estar en el món.

La poètica de Jaume Plensa té com a eixos troncals el cos i l’esperit, la matèria i el buit. Les figures que fa, més que omplir un espai volumètric, respiren i transpiren ànima i un més enllà indefinit. Poden ser un retrat fidel a l’original però, tot seguit, assoleixen una altra dimensió universal, gairebé platònica. Són l’home, la dona o l’infant genèrics que tots tenim en la ment com a arquetips.

Algunes de les seves obres representen un rostre o un cap, que ho diu tot. Sovint amb els ulls tancats, com en meditació. La grandària de les seves obres escultòriques, com l’Anna de l’atri montserratí, mai pot acceptar el qualificatiu de colossalisme; mai no són obres monumentals. Són idees que floten en l’atmosfera, sense perdre el toc de puresa i innocència que va motivar la seva inspiració original.

Plensa és un esperit inquiet, sempre en recerca d’idees noves i de noves visions del món. Té passió per les cultures llunyanes, principalment les asiàtiques, en les quals troba fonament i semblança amb les seves conviccions estètiques. Com molts artistes tocats pel Zen, obsessionats per la cal·ligrafia japonesa (shodo), Plensa ha fet de la lletra i els signes musicals elements constructius de figures i formes que traspuen la transcendència de la cultura en el món imaginari de l’artista.

En aquesta selecció d’obra gràfica contemplem estampats sobre paper alguns dels motius cèlebres de la seva producció escultòrica recent: la figura humana meditativa, els rostres, les esferes còsmiques i les ressonàncies musicals. Plensa, transparent a Montserrat.

Josep de C. Laplana
Director del Museu de Montserrat