"El venedor de tapissos", a fons
23 / 04 / 2013

Josep de C. Laplana, director del Museu de Montserrat, analitza en un llibre una de les obres mestres de Marià Fortuny, coincidint amb l'Any Internacional dedicat al pintor.

El Museu de Montserrat presenta novetat editorial en aquest Sant Jordi de 2013. Es tracta d'El venedor de tapissos de Marià Fortuny, un estudi monogràfic obra de Josep de C. Laplana, director de la institució, publicat per l'editorial Mediterrània. Aquest volum inaugura la col·lecció Monografies del MDM, en la qual el lector trobarà en petit format obres relacionades amb el Museu de Montserrat, especialment estudis dels seus materials arqueològics i artístics amb vistes a un públic  popular però interessat en aquests temes.
El venedor de tapissos (París, 1870; aquarel·la amb tocs de guaix sobre paper, 59 x 85 cm.) és una de les obres mestres que custodia el Museu de Montserrat, on va arribar amb la important donació Sala Ardiz el 1980. És una peça molt delicada, que requereix uns paràmetres de conservació especials, per la qual cosa no sempre pot estar exposada al públic. Aquesta primavera-estiu es podrà veure a l'exposició antològica que es fa a Reus amb motiu de l'Any Fortuny. Una altra mostra destacada és l'organitzada pel MNAC en relació a La batalla de Tetuán.
El llibre del P. Laplana situa el luminisme de Fortuny en el context de la pintura catalana del segle XIX i en fa també una aproximació biogràfica del personatge i una descripció detallada de la peça. L'aportació més interessant d'aquest estudi és la investigació sobre l'evolució de l'impacte en el públic i la premsa que ha tingut l'obra des de les primeres impressions fins la seva recalada al Museu de Montserrat.
Josep de C. Laplana (Binèfar, 1943) és llicenciat en Història de l'Art per la Universitat de Barcelona, és monjo de Montserrat i director del Museu de l'abadia des del 1978. Sota el seu comandament, el Museu ha experimentat un espectacular increment de materials i ha estat reordenat segons criteris actuals. És autor d'una dotzena de llibres de la seva especialitat i d'un parell de centenars d'articles i col·laboracions a revistes i obres col·lectives.