Jana Sterbak a Montserrat. Una presència
06 / 11 / 2014

El Museu de Montserrat presenta per primer cop el treball artístic de Jana Sterbak, una de les artistes contemporànies més destacades del panorama internacional. La mostra, comissariada per la Dra. Teresa Blanch, s’inaugura el proper 27 de novembre i es podrà visitar fins a l’1 de març de 2015. En aquesta exposició Jana Sterbak ha volgut establir diàlegs especials entre les seves obres i unes poques peces del fons del Museu de Montserrat que ella mateixa ha seleccionat. El treball conjunt amb l’artista canadenca vol representar una nova fita del Museu de Montserrat en l’aposta continuada per l’art contemporani.

Jana Sterbak protagonitza una de les visions més radicals sobre la condició humana dins el context de l’art internacional de les últimes dècades. L’anàlisi quasi antropològica de l’ésser humà que ella practica  s’alimenta d’una multiculturalitat adquirida al llarg de la vida, que l’ha fet coneixedora de quatre llengües i les seves corresponents cultures. Fruit d’aquestes interrelacions, l’artista construeix una síntesi narrativa d’una profunda complexitat. Les imatges resultants reflecteixen  les vicissituds que afligeixen l’home en la seva lluita per escapar de les càrregues i les limitacions imposades per les condicions restrictives que llastren tota vida física. Per expressar aquestes contingències dels ordres naturals, l’artista sovint recorre a informacions i coneixements extrets de la ciència i les noves tecnologies i també procedents de les creences, ja siguin del passat o del present.

Jana Sterbak (Praga, 1955) viu i treballa a Montreal. Al final de la seva infantesa la seva família es trasllada a Canadà. Allà es forma a la Vancouver Art School i a la Concordia University de Montreal. El realisme irònic de la seva cultura txeca impregna, encara avui, el seu treball artístic d’una gran força conceptual. El 1989 exposa a la Biennale canadienne d’art contemporain d’Ottawa. La seva obra es dóna a conèixer a Europa a la secció Aperto de la Biennal de Venècia de 1990, amb la reveladora performance Remote Control. Des d’aleshores ha realitzat exposicions individuals a: New Museum of Contemporary Art, de Nova York; Louisiana Museum of Modern Art, de Humlebaek; Serpentine Gallery, de Londres; Malmö Konsthall, de Suècia; Museum of Contemporary Art, de Chicago, o Fundació Tàpies, de Barcelona. L’artista va representar Canadà a la Biennal de Venècia de 2003 amb la videoinstal·lació From Here to There i a la Biennal de Praga de 2005 mostra la videoinstal·lació Waiting for High Water. Posteriorment ha exposat a Artium de Vitòria, Carré d’Art de Nîmes, Musée National des Beaux-Arts de Québec, Musée Reattu d’Arles i al Palais des Papes d’Avignon. Jana Sterbak té obra a importants col·leccions de museus europeus i canadencs i ha obtingut nombrosos premis internacionals, entre ells, de la Guggenheim Memorial Foundation, del Consell de les Arts de Canadà a Ottawa i, recentment, del Governor General Arts Awards a Visual and Media Arts de Canadà. A Barcelona treballa des de 1998 amb la Galeria Toni Tàpies, institució que ha col·laborat activament en l’exposició actual amb el Museu de Montserrat.