Montserrat homenatja el Dr. Francesc Fontbona
09 / 11 / 2013

El Consell Assessor del Museu de Montserrat li va dedicar una "xocolatada acadèmica" de reconeixement a la seva brillant trajectòria com a referent en la història de l'art català

El Museu de Montserrat (MDM) ha homenatjat el Dr. Francesc Fontbona de Vallescar amb motiu de la seva jubilació com a director de la Unitat Gràfica de la Biblioteca de Catalunya. El Dr. Fontbona és un dels primers membres del Consell Assessor del MDM, des del 1982, quan el P. Josep de C. Laplana va constituir un equip que l’ajudés en la direcció arran de l’entrada de la col·lecció Sala Ardiz de pintura catalana moderna, i que es manté fins a l’actualitat.

Una trentena d’estudiosos de l’art vinculats al Museu li han agraït “el seu treball en favor de la cultura del país, la seva proverbial generositat i el seu tarannà amical i accessible”, com apunta el P. Josep de C. Laplana, director del MDM, en un acte celebrat a la Sala del Venerable de Montserrat i en el qual Josep Bracons, de la Reial Acadèmia Catalana Belles Arts de Sant Jordi, va pronunciar el panegíric en nom de tots els membres del Consell Assessor del MDM i amics del Dr. Fontbona. En una distesa xocolatada acadèmica, els assistents van dedicar comentaris elogiosos a la figura de Fontbona.

El Dr. Francesc Fontbona ha estat un referent obligatori de tots els historiadors de l’art català i les seves aportacions són font de consulta obligatòria. Per aquest motiu el Museu de Montserrat ha tingut sempre molt en compte no solament els seus coneixements sinó també les seves opinions concretes i ha recorregut a ell en múltiples activitats com a comissari d’exposicions i conferenciant.

Com a record de l'homenatge, el Dr. Fontbona va rebre dels seus col·legues i amics un llibre d’edició única, dissenyat per Víctor Oliva, que recull el florilegi d’expressions de congratulació i d’amistat de tots ells. El llibre té il·lustracions i caplletres tretes dels dibuixos originals, al Museu de Montserrat, fets per Josep Maria de Castellar per a una edició de luxe d’Història de Montserrat d’Anselm Albareda, impresa a l’Abadia de Montserrat el 1946.

El P. Abat Josep M. Soler li agraeix al Dr. Fontbona, en un text que es troba en el llibre, l’assessorament i l’acompanyament que ha prestat al Museu de Montserrat i al seu director. El P. Josep M. Soler recorda igualment en el seu escrit les conferències que Francesc Fontbona ha impartit durant tots aquests anys, algunes a la comunitat benedictina, “però moltes altres en institucions i entitats ciutadanes, parlant de la Cultura que es promou des de Montserrat i valorant l’esforç i el treball dels abats Marcet i Escarré principalment i dels monjos que han secundat les orientacions i directrius dels seus abats en l’àmbit cultural”. “El fet de tenir en el nostre cercle d’amistats persones eminents com vós, d’una competència professional reconeguda a bastament i sensibles a la missió que ha tingut i continua mantenint el Monestir Benedictí de Montserrat en la cultura i en la societat catalana, ens honora i ens garanteix que el nostre compromís i el nostre treball és útil i valorat com cal”, assegura el P. Abat de Montserrat.